Closed the rest of this week. Back on Monday.
Motstånd till dubbelisolerad hjulaxel
20 motstånd på 5 kOhm som räcker till 10 hjulaxlar.
För detektering av upptagna spår används ofta elektrisk avkänning - en detektor känner av om ett spåravsnitt förbrukar någon ström. Lok drar alltid ström och detekteras. Vagnar måste däremot anpassas för detta.
På en hjulaxel är det ena eller båda hjulen isolerade från axeln med en plastbussning. På denna plastbussning kan ett motstånd placeras och kontakt skapas mot hjul och axel.
Motståndet limmas mot plastbussningen och för att skapa kontakt används elektriskt ledande lack.
Ett lämpligt värde på motståndet över en hjulaxel är 10-20 kOhm.
Är enbart ett av hjulen på axeln isolerad används t.ex. 10 kOhm medan en axel med två isolerade hjul får två motstånd med halva värdet.
Motstånden för H0 är ca. 2mm långa och för N-skala så är det 1.6mm.
Självklart kan det mindre motståndet väljas även för H0 om man så vill.
Limma motståndet på plastbussningen lite snett med ena hörnan mot hjulaxeln och motsatta hörnan mot ytterkanten på plastbussningen. Använd t.ex. CA-lim, ex. Insta-Flex+.
När limmet härdat så appliceras lite ledande lack på så kortändarna på motståndet får kontakt med hjulaxeln respektive hjulsidan.
På hjulaxel med två isolerade hjul skall motstånd finnas på båda hjulen.
När lacken torkat så mäts notståndet mellan hjulen och det skall då vara ca. 10kOhm.