Stängt över Jul och Nyårshelgen, 20/12 - 6/1.
Mas/1908 Stenvagn 6-pack
Originalet
Stenvagnarna var ombyggda vagnar, Mas/1908, från Malmbanan. Då sten är lättare än malm så byggdes trågen på till större volym.
Ett exempel på användningen var i stentågen mellan stenbrottet i önneslöv och betongfabriken i Malmö. Här kördes tåg med uppåt 35 vagnar dragna av E-lok eller T21.
Var det T21 som dragkraft så krävdes att tåget undvek stopp utefter vägen i uppförsbackarna mot Malmö. Skulle det bli stopp så fick tåget backa tillbaka och prova igen.
Andra platser där vagnarna använts är t.ex. för transporter av glaskross till Billesholm och sten till Helsingborg. ( Fler exempel mottages gärna! )
Den ursprungliga treaxliga typen av malmvagn utvecklas redan på 1890-talet och 1908 kom den version som blev den stora serien. Mellan 1908 och 1931 tillverkades 2730 exemplar och först 1950 kom en ny specifikation för den treaxliga malmvagnen.
Modellen
OBS, bilderna visar prototyper. En del detaljer saknas.
Bilder på slutmodellen kommer så fort färgen torkat.
Modellen är i form av en byggsats i etsad 0.3mm mässing.
Sammansättningen sker genom lödning och/eller limning. Vid sammansättningen av tråget så bör lödning användas, övriga delar är möjliga att limma.
Hjul enligt NEM-standard och buffertar medföljer.
Koppel medföljer i två varianter.
Ett minikoppel avsett att användas mellan malmvagnar i ett tågset.
Den andra varianten är ett klokoppel avsett att monteras i en ände av de vagnar som skall gå ytterst i tågsetet. Detta passar till det vanliga N-skalekopplet.
Normala N-skalekoppel kan också monteras men medföljer inte. Det är väldigt trångt där kopplet skall sitta och det försvårar byte av hjul kraftigt. Ett koppel som kan fås att passa är PECOs 'Elsie'.
Senaste versionen av bygginstruktionen: Bygginstruktion version 1.0